Εντός, εκτός και σε μαγαζιά: Retail Media Placements και formats

Εντός, εκτός και σε μαγαζιά: Retail Media Placements και formats

Όπως αναφερθήκαμε σε προηγούμενο άρθρο, τα retail media είναι οι διαφημίσεις εντός του οικοσυστήματος ενός retailer, συμπεριλαμβανομένων digital διαφημίσεων σε retailer websites και apps καθώς και σε ψηφιακές οθόνες εντός καταστημάτων.

Τα retail media εμφανίζονται σε κομβικά σημεία του customer journey, όπου μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τις αγορές των καταναλατωτών. Βρίσκονται at the point of purchase -με άλλα λόγια- και μπορούν να χωριστούν σε onsite, offsite, digital in-store και CRM placements, με την κάθε κατηγορία να επιτρέπει τη χρήση διαφορετικών διαφημιστικών formats, ανάλογα με τον στόχο που επιδιώκεται.

Τα πιο διαδεδομένα στον κόσμο των Retail media, κυρίως επειδή βρίσκονται χαμηλά στο marketing funnel και στοχεύουν σε πωλήσεις. Αυτά εμφανίζονται απευθείας στο website ή στην εφαρμογή ενός retailer, συνήθως με τη μορφή Sponsored Product listing, banner ή προτεινόμενων προϊόντων.

  • Sponsored Product Listings
    • Πρόκειται για διαφημίσεις που εμφανίζονται πάνω-πάνω στα αποτελέσματα αναζήτησης, συνήθως ως προωθούμενα προϊόντα ανάμεσα στα οργανικά αποτελέσματα, αλλά και στο product page για cross-sell ή upsell. Οι retailers εμφανίζουν κατά προτεραιότητα αυτές τις καταχωρίσεις για συγκεκριμένες μάρκες ή προϊόντα, συνήθως με βάση συμφωνίες πληρωμής.
  • Banners/Καρουζέλ
    • Banner ή καρουζέλ μπορούν να εμφανίζονται σε όλο το site, όπως στην αρχική σελίδα, σε σελίδες κατηγοριών ή στο checkout page. Αυτές οι διαφημίσεις είναι σχεδιασμένες για να τραβήξουν την προσοχή του καταναλωτή και μπορεί να προβάλλουν προϊόντα, εκπτώσεις ή ειδικές προσφορές.
  • Native ads
    • Αυτά είναι διαφημίσεις που έχουν σχεδιαστεί για να εναρμονίζονται με την εμφάνιση και την αίσθηση του ιστότοπου, όπως προτεινόμενα προϊόντα που φαίνονται ως φυσική επέκταση της εμπειρίας αγορών. Για παράδειγμα, η ενότητα “Μπορεί να σας αρέσει επίσης” που εμπεριέχει χορηγούμενο περιεχόμενο στο site/app ενός καταστήματος ρούχων.
  • Βίντεο ads:
    • Ορισμένοι retailers συπεριλαμβάνουν βίντεο ads μέσα στην εμπειρία αγορών. Αυτά μπορεί να εμφανίζονται πριν από ορισμένο περιεχόμενο ή ενώ ο πελάτης περιηγείται στις σελίδες προϊόντων.

📍Key things to note:

  • Κοινό με υψηλή πρόθεση αγοράς: Οι retailers έχουν πρόσβαση σε πελάτες που είναι ενεργά σε διαδικασία αγορών, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να στοχεύσουν διαφημίσεις σε άτομα που ήδη έχουν διάθεση να αγοράσουν.
  • Στόχος: Πωλήσεις (xαμηλά στο marketing funnel)
  • Παραδείγματα:
1. Sponsored Product-Wolt ads, 2. Sponsored Banner- Kotsovolos, 3. Sponsored Video ad- Amazon.co.uk

Τα Offsite Retail Media αναφέρονται στη διαφήμιση που πραγματοποιείται εκτός του περιβάλλοντος πλατφορμών ενός retailer (website, app ή φυσικό κατάστημα), αλλά εξακολουθεί να χρησιμοποιεί first-party data από τον retailer για στοχευμένη διαφήμιση. Αυτές οι διαφημίσεις εμφανίζονται σε πλατφόρμες τρίτων, όπως τα social media ή άλλα third-party websites, με στόχο να κατευθύνουν τους πελάτες πίσω στο οικοσύστημα του retailer (ιστοσελίδα, εφαρμογή ή κατάστημα).

  • Social Media διαφημίσεις (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn, X)
    • ‘Οπως όταν για πράδειγμα κάποιος κοιτάζει ένα ζευγάρι sneakers σε έναν ιστότοπο λιανικής και μετέπειτα βλέπει διαφήμιση για τα ίδια sneakers στο Instagram, παροτρύνοντάς τον να ολοκληρώσει την αγορά.
  • Programmatic Display Advertising (Σε 3rd party websites & Apps)
    • Διαφημίσεις banner που εμφανίζονται σε διάφορα sites μέσω programmatic advertising. ‘Ενα παράδειγμα είναι όταν κάποιος που ψάχνει για τηλεοράσεις στο Skroutz, βλέπει σχετική διαφήμιση ενώ διαβάζει ειδήσεις σε ένα άλλο website με σκοπό να τον παρακινήσει να ‘’κλικάρει’’ και να μεταφερθεί στο retailer site για να ολοκληρώσει την έρευνα ή την αγορά του.
  • CTV (Connected TV) & Video Ads (YouTube, Netflix, Amazon Prime Video)
    • Οι retailers χρησιμοποιούν βίντεο διαφημίσεις για να προσεγγίσουν στοχευμένο κοινό σε streaming πλατφόρμες. Συνήθως πρόκειται για σύντομα προωθητικά βίντεο 15’’-30’’ με δυνατό, ελκυστικό μήνυμα που τραβά την προσοχή του θεατή. Αυτές οι διαφημίσεις μπορούν να προβάλλονται πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά την παρακολούθηση περιεχομένου (pre-roll, mid-roll, post-roll ads), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις είναι και μη παρακάμψιμες (non-skippable ads), αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα αλληλεπίδρασης.

📍Key things to note:

  • Oι διαφημίσεις offsite αποτελούν μια πολύ καλή remarkerting τακτική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επαναστοχεύσει χρήστες που έχουν ήδη επισκεφτεί το site κάποιου retailer και να τους υπενθυμίσει να επιστρέψουν και να ολοκληρώσουν την αγορά τους.
  • Στόχος: Awareness, Engagement/Consideration (Ψηλά και στη μέση του marketing funnel)
  • Παραδείγματα:
1. Display Programmatic ad-Schweppes (Coca Cola), 2. Social media ad- Disney+, 3. Video ad- Fitness

Είναι τα digital media εντός καταστημάτων λιανικής, πχ. σουπερμάρκετ, για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων και προωθητικού περιεχομένου στο σημείο της πώλησης. Αυτό το κομμάτι των Retail Media μπορεί να συμπεριλαμβάνει διαδραστικές οθόνες, ψηφιακή σήμανση ακόμα και audio messaging.

📍Key things to note:

  • Αποτελεσματικά για την προώθηση νέων προϊόντων και προσφορών
  • Στόχος: Awareness/Consideration (ψηλά στο marketing funnel)
  • Παραδείγματα:

To CRM placement αξιοποιεί first-party data, δηλαδή προσωπικά δεδομένα και στοιχεία συμπεριφοράς των πελατών που είναι αποθηκευμένα σε ένα brand ή retailer CRM (Customer Relationship Management) σύστημα για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων μέσω email, in-app messaging kai push notifications.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν λαμβάνουμε push notification από μια εταιρεία διανομής φαγητού, που μας υπενθυμίζει να ολοκληρώσουμε μια παραγγελία που έχουμε αφήσει σε εκκρεμότητα, ενισχύοντας έτσι το engagement και αυξάνοντας την πιθανότητα να προχωρήσουμε στο checkout.

📍Key things to note:

  • Αποτελεσματική τακτική retargeting
  • Στόχος: Consideration (στη μέση του marketing funnel)
  • Παραδείγματα:
1.email marketing -efood, 2. push notification- H&M

Συνοψίζοντας, εκτός από τα παραδοσιακά μέσα (traditional media), τα Retail Media εξελίσσονται σε ένα ισχυρό εργαλείο για τις επιχειρήσεις που επιδιώκουν να προωθήσουν τα προϊόντα τους μέσα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας αγορών στο διαδίκτυο. Αυτά τα διαφημιστικά μέσα αυξάνουν την ορατότητα των προϊόντων, ενισχύουν τις πωλήσεις και επιτρέπουν στα brands να στοχεύσουν τους καταναλωτές τη σωστή στιγμή, είτε κατά τη διάρκεια της αναζήτησης, είτε τη στιγμή της αγοράς (at the point of purchase).

Σε Αμερική και Ευρώπη, πολλά κορυφαίά brands έχουν ήδη ενσωματώσει τα Retail Media Ads στο marketing mix τους, αναγνωρίζοντας τη δυναμική τους στην αύξηση των πωλήσεων και του ROI. Στην Ελλάδα, παρατηρούμε μια διαρκώς αυξανόμενη ανάπτυξη στον χώρο, με μεγάλους retailers όπως ο Κωτσόβολος, ο Βασιλόπουλος και το efood, μεταξύ άλλων, να επενδύουν σε προηγμένες τεχνολογίες και να προσφέρουν στοχευμένες διαφημιστικές τοποθετήσεις (placements) εντός των ψηφιακών τους οικοσυστημάτων.

Καθώς η αγορά ωριμάζει, η εξατομίκευση, η βελτιστοποίηση μέσω δεδομένων (data-driven optimization) και η διασύνδεση με omnichannel στρατηγικές μετατρέπονται σε game changers για την επιτυχία του marketing, επιτρέποντας στις εταιρείες να δημιουργούν πιο στοχευμένες, αποδοτικές και συναρπαστικές εμπειρίες για τους καταναλωτές τους. Σε αυτό το διαρκώς εξελισσόμενο περιβάλλον, οι Retail Media experts παρέχουν εξειδικευμένες συμβουλές και στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ανάγκες κάθε brand, διασφαλίζοντας τη μέγιστη απόδοση των διαφημιστικών τους επενδύσεων.

This image has an empty alt attribute; its file name is austin-chan-ukzHlkoz1IE-unsplash-scaled.jpg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *